Övning - inlägg och avslut
Jag tar en ny inläggs- och avslutsövning.
Organisation: Spelare, koner, bollar, mål.
Syfte: Avsluta på inlägg och skott, löpningar, agera snabbt.
Utförande: Ha målvakt, fasta inläggare från båda sidor och flertalet spelare som avslutar. Två spelare utan försvarare avslutar åt gången.
- En av dem som ska avsluta spelar ut bollen till en inläggare.
- De två spelarna löper sedan mot mål, en mot främre och en mot bortre stolpen. Se till att de bågar ut ordentligt i löpningarna.
- Efter avslutet på inlägget löper en spelare upp i banan (mot mittcirkeln) och där får spelaren en ny boll (en annan spelare kan slå passet), tar emot, vänder och avslutar med skott mot mål.
- Jag brukar köra så att den spelare som inte avslutat på inlägget, eller om ingen avslutar, så är det den spelare som är närmast mittcirkeln som löper upp för att få bollen och skjuta.
- Efter inlägget och skottet är den sekvensen över, och nästa duo kör igång med inlägg och skott.
Tips: Det gäller att spelaren reagerar snabbt efter inlägget och det är dags för skott. Var gärna med som tränare och skrik på spelarna, åtminstone inledningsvis, så att de är vakna även efter inlägget och agerar snabbt. Det ska vara högt tempo mellan avslutet på inlägget och skottet. Tänk också på att det blir tufft för målvakten, kör helst denna övning om ni har två målvakter tillgängliga så att de kan alternera. Om ni bara har en målvakt så se till att hon eller han får vila emellanåt.
Nu tar jag lite jul- och nyårsledigt. Jag återkommer dagarna efter nyår med nya övningar och tips. Önskar alla besökare av denna blogg en riktigt God jul och ett riktigt Gott nytt år!
Organisation: Spelare, koner, bollar, mål.
Syfte: Avsluta på inlägg och skott, löpningar, agera snabbt.
Utförande: Ha målvakt, fasta inläggare från båda sidor och flertalet spelare som avslutar. Två spelare utan försvarare avslutar åt gången.
- En av dem som ska avsluta spelar ut bollen till en inläggare.
- De två spelarna löper sedan mot mål, en mot främre och en mot bortre stolpen. Se till att de bågar ut ordentligt i löpningarna.
- Efter avslutet på inlägget löper en spelare upp i banan (mot mittcirkeln) och där får spelaren en ny boll (en annan spelare kan slå passet), tar emot, vänder och avslutar med skott mot mål.
- Jag brukar köra så att den spelare som inte avslutat på inlägget, eller om ingen avslutar, så är det den spelare som är närmast mittcirkeln som löper upp för att få bollen och skjuta.
- Efter inlägget och skottet är den sekvensen över, och nästa duo kör igång med inlägg och skott.
Tips: Det gäller att spelaren reagerar snabbt efter inlägget och det är dags för skott. Var gärna med som tränare och skrik på spelarna, åtminstone inledningsvis, så att de är vakna även efter inlägget och agerar snabbt. Det ska vara högt tempo mellan avslutet på inlägget och skottet. Tänk också på att det blir tufft för målvakten, kör helst denna övning om ni har två målvakter tillgängliga så att de kan alternera. Om ni bara har en målvakt så se till att hon eller han får vila emellanåt.
Nu tar jag lite jul- och nyårsledigt. Jag återkommer dagarna efter nyår med nya övningar och tips. Önskar alla besökare av denna blogg en riktigt God jul och ett riktigt Gott nytt år!
Övning - anfallsspel
En övning där det tränas anfallsspel, och som jag har kört en hel del.
Organisation: 20-25 spelare, västar, mål.
Syfte: Tränar löpningar, passningar, kommunikation och avslut.
Utförande: Ha två backpar, med tre backar i varje par, alltså sammanlagt sex stycken. Ha minst 15 utespelare. Ha två fasta anfallare, de börjar övningen (en i taget) nere hos backarna, där de är felvända mot mål. Ha två innermittfältare som startar med boll någonstans vid mittlinjen. Ha fasta inläggare/yttermitt, på båda sidor, gärna två spelare på varje sida så de kan turas om.
- Sätt igång övningen med spel från mittfältarna upp till den felvände anfallaren.
- Anfallaren spelar tillbaka till mittfältarna eller inläggarna/yttermittarna.
- Därifrån är det fritt spel - fem mot tre. Tre backar, två mittfältare, två yttermittar och en anfallare.
Så några tips:
1) Stressa inte igenom övningen, låt det ta några sekunder mellan varje gång så att alla hinner organisera upp sig.
2) Låt gärna backparen och eventuellt anfallaren köra två gånger på raken, så de får lite minikontinuitet.
3) Begränsa tillslagen ifall det blir för kladdigt och de inte kommer till avslut snabbt.
4) Om de kladdar för mycket med bollen brukar jag sätta klocka på dem, jag ger dem chansen att avsluta inom tio sekunder annars bryter jag anfallet. Det låter som kort tid, men det är det inte. Om de nyligen har börjat med elvamanna kanske man kan börja med 15 sekunder första gången.
5) Man kan göra ett tillägg på övningen genom att målvakten kastar eller sparkar upp bollen till mittfältarna, så får målvakten träna det också.
Organisation: 20-25 spelare, västar, mål.
Syfte: Tränar löpningar, passningar, kommunikation och avslut.
Utförande: Ha två backpar, med tre backar i varje par, alltså sammanlagt sex stycken. Ha minst 15 utespelare. Ha två fasta anfallare, de börjar övningen (en i taget) nere hos backarna, där de är felvända mot mål. Ha två innermittfältare som startar med boll någonstans vid mittlinjen. Ha fasta inläggare/yttermitt, på båda sidor, gärna två spelare på varje sida så de kan turas om.
- Sätt igång övningen med spel från mittfältarna upp till den felvände anfallaren.
- Anfallaren spelar tillbaka till mittfältarna eller inläggarna/yttermittarna.
- Därifrån är det fritt spel - fem mot tre. Tre backar, två mittfältare, två yttermittar och en anfallare.
Så några tips:
1) Stressa inte igenom övningen, låt det ta några sekunder mellan varje gång så att alla hinner organisera upp sig.
2) Låt gärna backparen och eventuellt anfallaren köra två gånger på raken, så de får lite minikontinuitet.
3) Begränsa tillslagen ifall det blir för kladdigt och de inte kommer till avslut snabbt.
4) Om de kladdar för mycket med bollen brukar jag sätta klocka på dem, jag ger dem chansen att avsluta inom tio sekunder annars bryter jag anfallet. Det låter som kort tid, men det är det inte. Om de nyligen har börjat med elvamanna kanske man kan börja med 15 sekunder första gången.
5) Man kan göra ett tillägg på övningen genom att målvakten kastar eller sparkar upp bollen till mittfältarna, så får målvakten träna det också.
Allmänt tips
Vi tar en paus i övningarna och ger oss in i en sak som jag personligen tycker är viktig. Petter har önskat tips om kost, det kommer, lovar jag. Jag börjar dock en sak relaterat till kost, som jag tycker att alla tränare måste ha koll på.
Det är följande: Vet du som tränare om någon av dina spelare har diabetes? Det tycker jag man måste veta och ha koll på. Oftast har ju föräldrarna eller spelaren berättat det. Men det är inte säkert. Det gäller att ha kunskap om detta ifall något händer.
Jag skickar med en länk som ni kan läsa in er på. Det finns båda varianter, där sockret är antingen för lågt eller för högt. Lite olika symptomer som man bör känna till. Läs in er - för jag tycker som sagt det är viktigt att veta som tränare!
http://www.diabetes.fi/sivu.php?artikkeli_id=1004
Det är följande: Vet du som tränare om någon av dina spelare har diabetes? Det tycker jag man måste veta och ha koll på. Oftast har ju föräldrarna eller spelaren berättat det. Men det är inte säkert. Det gäller att ha kunskap om detta ifall något händer.
Jag skickar med en länk som ni kan läsa in er på. Det finns båda varianter, där sockret är antingen för lågt eller för högt. Lite olika symptomer som man bör känna till. Läs in er - för jag tycker som sagt det är viktigt att veta som tränare!
http://www.diabetes.fi/sivu.php?artikkeli_id=1004
Övning - en mot en
Här är en övning som jag nyligen har snappat upp från en tränarkollega. Jag har testat den några gånger och den har fungerat riktigt bra. Jag har kört den med killar och tjejer som går i sjuan - de klarar den bra. Så även killar och tjejer som går på gymnasiet.
Organisation: Spelare, bollar, koner. Lägg ut en rektangel (jag brukar ha runt 10-15x20-25 steg), markera ytan med koner. Det är lagom att låta fyra-sex spelare per yta jobba tillsammans. Ha led med spelare på båda kortsidor.
Syfte: Jobba en mot en, våga utmana och ta sig förbi på relativt liten yta.
Utförande: En spelare med boll ger sig in i rektangeln. En spelare från motsatt håll ger sig in för att försvara. Spelaren med boll ska ta sig förbi försvaren, när så är gjort kan spelaren passa till den som står först i ledet. Det finns dock lite förutsättningar och regler.
1) Så länge som försvaren blir bortfintad och passerad står den kvar inne i rektangeln och försvarar.
2) Om försvararen bryter bollen så passar han den till en spelare i något av leden, den ger sig då in och anfallar. Den anfallare som blev av med bollen får därmed stå kvar och försvara. När försvararen har tagit bollen är situationen över, anfallaren får inte då försöka återerövra bollen.
3) Spelaren som anfaller måste passera försvararen innan han får passa bollen. Men om försvararen blir bortfintad en gång får han försöka bryta bollen igen så länge anfallaren inte har passat bollen.
Önskar nu alla en trevlig Lucia!
Organisation: Spelare, bollar, koner. Lägg ut en rektangel (jag brukar ha runt 10-15x20-25 steg), markera ytan med koner. Det är lagom att låta fyra-sex spelare per yta jobba tillsammans. Ha led med spelare på båda kortsidor.
Syfte: Jobba en mot en, våga utmana och ta sig förbi på relativt liten yta.
Utförande: En spelare med boll ger sig in i rektangeln. En spelare från motsatt håll ger sig in för att försvara. Spelaren med boll ska ta sig förbi försvaren, när så är gjort kan spelaren passa till den som står först i ledet. Det finns dock lite förutsättningar och regler.
1) Så länge som försvaren blir bortfintad och passerad står den kvar inne i rektangeln och försvarar.
2) Om försvararen bryter bollen så passar han den till en spelare i något av leden, den ger sig då in och anfallar. Den anfallare som blev av med bollen får därmed stå kvar och försvara. När försvararen har tagit bollen är situationen över, anfallaren får inte då försöka återerövra bollen.
3) Spelaren som anfaller måste passera försvararen innan han får passa bollen. Men om försvararen blir bortfintad en gång får han försöka bryta bollen igen så länge anfallaren inte har passat bollen.
Önskar nu alla en trevlig Lucia!
Övning - passningsspel
Som tränare spelar jag alltid efter triangelspel under matcherna. Vilket innebär att man jobbar som i en triangel och som bollhållare ska du ha två alternativ att passa bollen till. Detta är ingen nytt på något sätt, utan detta strävar de flesta klubbar efter att spela så här. Därför brukar jag köra passningsövningar som bygger lite på det här konceptet. Denna övning är en bra inledande övning.
Organisation: Tre koner och en boll per "station", bäst om det är sex spelare vid varje ställe, så man får fart på benen. Ha mellan 15 och 20 meter mellan varje kon.
Syfte: Direktpassningar, rörelse, kommunikation, få in pass på "tredjegubbe".
Utförandet: Övningen är enkel, kan genomföras i de flesta åldrar. Den går till enligt följande:
- Spelare med boll nere i "vänster nederkant".
- Pass upp till spelaren "i spetsen" som lägger tillbaka bollen halvvägs.
- Spelaren där nere löper upp mot bollen och slår den rakt ut åt höger.
- Spelaren "vid spetsen" löper ner och slår bollen till spelaren i "höger nederkant".
- Övningen vänder håll genom åter pass upp till "spetsen".
Jag använder X denna gång igen. X brukar vara spelare och V kon. Detta spelar ingen roll eftersom det står en spelare vid varje kon. Jag försöker också illustrera bollen väg genom en ring och en siffra. Bollens väg går alltså i nummerordning.
Om detta lite trix blir enklare att förstå eller är helt överflydigt, berätta gärna. Som jag tidigare skrivit, ska efter nyår ta bilder och lägga ut, för att bättra illustrera övningarna.
X
O2
O3 O4
O1 O5
X X
Organisation: Tre koner och en boll per "station", bäst om det är sex spelare vid varje ställe, så man får fart på benen. Ha mellan 15 och 20 meter mellan varje kon.
Syfte: Direktpassningar, rörelse, kommunikation, få in pass på "tredjegubbe".
Utförandet: Övningen är enkel, kan genomföras i de flesta åldrar. Den går till enligt följande:
- Spelare med boll nere i "vänster nederkant".
- Pass upp till spelaren "i spetsen" som lägger tillbaka bollen halvvägs.
- Spelaren där nere löper upp mot bollen och slår den rakt ut åt höger.
- Spelaren "vid spetsen" löper ner och slår bollen till spelaren i "höger nederkant".
- Övningen vänder håll genom åter pass upp till "spetsen".
Jag använder X denna gång igen. X brukar vara spelare och V kon. Detta spelar ingen roll eftersom det står en spelare vid varje kon. Jag försöker också illustrera bollen väg genom en ring och en siffra. Bollens väg går alltså i nummerordning.
Om detta lite trix blir enklare att förstå eller är helt överflydigt, berätta gärna. Som jag tidigare skrivit, ska efter nyår ta bilder och lägga ut, för att bättra illustrera övningarna.
X
O2
O3 O4
O1 O5
X X
Övning - nick
Det finns olika varianter man kan träna nick på. Här kommer några varianter som jag brukar köra.
Viktiga bitar: Alltid när jag lär ut nickar vill jag ha med dessa moment: upphopp - hitta balansen - ut med armarna - ha gärna lite av ena sidan framåt - tryck till med höft, rygg och nacke.
Övning 1: För dem som är lite yngre och ska börja nicka är det bra att börja med att nicka bollen ur händerna. Håll bollen framför huvudet - fram lite med armarna - bak med kroppen - sedan tryck hela kroppen hårt framåt i en snabb rörelse och nicka bollen ur sina egna händer.
Övning 2: Att våga är en viktig del i fotboll. Att våga med nick kan vara svårt. Jobba två och två, en sitter på knä, den andre kastar bollen. Efter att den som sitter på knä nickat bollen kastar man sig framåt i en enda rörelse och landar på mage men tar så klart emot med händerna.
Övning 3: Jobba två och två, nicka till varandra, fram och tillbaka. En underskattad övning där de får öva nickar, samarbeta, koncentrera sig med mera.
Övning 4: För bättre kontroll kan man jobba två och två, en kastar och den andre nickar. Först gör man en "kontrollnick" rakt upp till sig själv, sedan nickar man en andra gång tillbaka till kastaren.
Övning 5: Sista övningen för denna gång med nick. Lägg ut koner som en femma på tärning, har fyra-fem meter emellan konerna. Den inne i centrum jobbar med nick, de andra fyra har boll. Dessa varianter kör jag:
- Upphopp och nick rakt fram och bollen tillbaka till kastaren. Kör först ett varv åt höger, sedan ett varv åt vänster. Därefter byt spelare.
- Nick åt sidan. Kast rakt framifrån och sedan nick åt sidan till spelaren som står till höger eller vänster i utgångsläget. Kör både åt vänster och åt höger.
- Kast rakt framifrån och sedan nicktouchar man rakt bak till spelaren som står bakom ryggen.
Jag ritar upp konerna lite halvknackigt som vanligt. Men här ser ni. Spelare med bollar i ytterkonerna, kast in mot mitten där en spelare jobbar med nick. Sedan kör ni varianterna med rakt tillbaka, nick åt sidan och sedan rakt bak.
X
X X X
X
Som vanligt är det bara att säga till om ni vill att jag förtydligar något.
Viktiga bitar: Alltid när jag lär ut nickar vill jag ha med dessa moment: upphopp - hitta balansen - ut med armarna - ha gärna lite av ena sidan framåt - tryck till med höft, rygg och nacke.
Övning 1: För dem som är lite yngre och ska börja nicka är det bra att börja med att nicka bollen ur händerna. Håll bollen framför huvudet - fram lite med armarna - bak med kroppen - sedan tryck hela kroppen hårt framåt i en snabb rörelse och nicka bollen ur sina egna händer.
Övning 2: Att våga är en viktig del i fotboll. Att våga med nick kan vara svårt. Jobba två och två, en sitter på knä, den andre kastar bollen. Efter att den som sitter på knä nickat bollen kastar man sig framåt i en enda rörelse och landar på mage men tar så klart emot med händerna.
Övning 3: Jobba två och två, nicka till varandra, fram och tillbaka. En underskattad övning där de får öva nickar, samarbeta, koncentrera sig med mera.
Övning 4: För bättre kontroll kan man jobba två och två, en kastar och den andre nickar. Först gör man en "kontrollnick" rakt upp till sig själv, sedan nickar man en andra gång tillbaka till kastaren.
Övning 5: Sista övningen för denna gång med nick. Lägg ut koner som en femma på tärning, har fyra-fem meter emellan konerna. Den inne i centrum jobbar med nick, de andra fyra har boll. Dessa varianter kör jag:
- Upphopp och nick rakt fram och bollen tillbaka till kastaren. Kör först ett varv åt höger, sedan ett varv åt vänster. Därefter byt spelare.
- Nick åt sidan. Kast rakt framifrån och sedan nick åt sidan till spelaren som står till höger eller vänster i utgångsläget. Kör både åt vänster och åt höger.
- Kast rakt framifrån och sedan nicktouchar man rakt bak till spelaren som står bakom ryggen.
Jag ritar upp konerna lite halvknackigt som vanligt. Men här ser ni. Spelare med bollar i ytterkonerna, kast in mot mitten där en spelare jobbar med nick. Sedan kör ni varianterna med rakt tillbaka, nick åt sidan och sedan rakt bak.
X
X X X
X
Som vanligt är det bara att säga till om ni vill att jag förtydligar något.
Övning - spelvändning
Här kommer en övning som handlar om spelvändning. Denna går att köra i olika varianter. Denna är i sin enkelhet, även om det kan vara svårt att få bra snurr på den första gången man kör den.
Organisation: Två lag, bäst om det är sex spelare i varje lag, mål plus målvakter, koner och bollar.
Syfte: Snabba omställningar, få spelarna att ta initiativ, jobba hårt, vilja mycket med mera.
Utförandet: Ha en yta där det är cirka en planhalva mellan målen och runt 30 meter brett. Ha en tydlig markering var "mittlinjen" är.
Spela sex (anfallare) mot fyra (försvarare), där de resterande två spelarna i det lag som försvarar står kvar på på andra planhalvan.
Övningen kan gå till ungefär så här:
1) Målvakten sätter igång spelet, de sex anfallarna (bara välj ett lag som börjar anfalla) anfaller på motståndarnas planhalva. De fyra försvararna försvarar.
2) Försvararna bryter bollen och tar kontroll över bollen.
3) De sätter upp bollen på de två övriga killarna som står på andra planhalvan. De måste i sin tur spela hem bollen. De övar här att sätta tillbaka bollen felvända plus att motståndarna måste hinna jobba hem.
4) De som har försvarat går till anfall, alla sex spelarna.
5) Fyra av de killar som har anfallit jobbar hem och försvarar.
6) Två killar står kvar och är beredda ifall lagkamraterna bryter bollen och sätter upp bollen på dem.
Detta är kanske svårt att se framför sig. Men tänk som sagt att sex mot fyra, där två står kvar på andra planhalvan.
Tips: Ha tålamod med killarna. Det kan vara svårt att få dem att riktigt förstå alla bitarna med en gång. Våga bryta övningen och ge instruktioner. Se också till att inte samma killar stannar hela tiden, finns ju några som kan en sådan tendens...
Organisation: Två lag, bäst om det är sex spelare i varje lag, mål plus målvakter, koner och bollar.
Syfte: Snabba omställningar, få spelarna att ta initiativ, jobba hårt, vilja mycket med mera.
Utförandet: Ha en yta där det är cirka en planhalva mellan målen och runt 30 meter brett. Ha en tydlig markering var "mittlinjen" är.
Spela sex (anfallare) mot fyra (försvarare), där de resterande två spelarna i det lag som försvarar står kvar på på andra planhalvan.
Övningen kan gå till ungefär så här:
1) Målvakten sätter igång spelet, de sex anfallarna (bara välj ett lag som börjar anfalla) anfaller på motståndarnas planhalva. De fyra försvararna försvarar.
2) Försvararna bryter bollen och tar kontroll över bollen.
3) De sätter upp bollen på de två övriga killarna som står på andra planhalvan. De måste i sin tur spela hem bollen. De övar här att sätta tillbaka bollen felvända plus att motståndarna måste hinna jobba hem.
4) De som har försvarat går till anfall, alla sex spelarna.
5) Fyra av de killar som har anfallit jobbar hem och försvarar.
6) Två killar står kvar och är beredda ifall lagkamraterna bryter bollen och sätter upp bollen på dem.
Detta är kanske svårt att se framför sig. Men tänk som sagt att sex mot fyra, där två står kvar på andra planhalvan.
Tips: Ha tålamod med killarna. Det kan vara svårt att få dem att riktigt förstå alla bitarna med en gång. Våga bryta övningen och ge instruktioner. Se också till att inte samma killar stannar hela tiden, finns ju några som kan en sådan tendens...
Reaktioner och gladiatorn
Det verkar finnas många som gillar denna sida. Jag tackar ödmjukast för all beröm, som självklart värmer hjärtat!
Va tålmodiga, det kommer komma massor med övningar, av olika varianter. Allt för att ni ska kunna samla på er en massa kunskap. Jag planerar också att ta fotografier på övningar och lägga in, allt för att ni lättare ska få en uppfattning om övningarna och hur de går till. Men det lär jag nog börja med först efter nyår.
Ajaxkvadraten kan vara knepig för yngre. Jag har svårt att exakt svara på när man kan köra igång i en viss ålder. Men försök att vara tålmodiga, ge den tid. Ta det lugnt och förklara. När den väl sitter kan ni bara säga att nu kör vi Ajaxkvadraten, och sedan har ni en lysande övning.
Jag förtydligar lite kring Gladiatorn. Det är en övning där man jobbar två anfallare mot en försvarare. Två anfallare med en boll ger sig in i första kvadraten, där en försvare finns, tar man sig förbi väntar en ny försvarare i andra respektive tredje kvadraten. De tre försvarna får enbart försvara i "sin" kvadrat. Mellan kvadraterna finns det en meters mellanrum, där får försvarana inte vara, utan det är en sorts frizon för anfallarna, om de behöver det. Efter att ha kommit förbi tredje och sista försvararen avslutar man mot mål. Fortfarande oklart? Bara säg till.
Va tålmodiga, det kommer komma massor med övningar, av olika varianter. Allt för att ni ska kunna samla på er en massa kunskap. Jag planerar också att ta fotografier på övningar och lägga in, allt för att ni lättare ska få en uppfattning om övningarna och hur de går till. Men det lär jag nog börja med först efter nyår.
Ajaxkvadraten kan vara knepig för yngre. Jag har svårt att exakt svara på när man kan köra igång i en viss ålder. Men försök att vara tålmodiga, ge den tid. Ta det lugnt och förklara. När den väl sitter kan ni bara säga att nu kör vi Ajaxkvadraten, och sedan har ni en lysande övning.
Jag förtydligar lite kring Gladiatorn. Det är en övning där man jobbar två anfallare mot en försvarare. Två anfallare med en boll ger sig in i första kvadraten, där en försvare finns, tar man sig förbi väntar en ny försvarare i andra respektive tredje kvadraten. De tre försvarna får enbart försvara i "sin" kvadrat. Mellan kvadraterna finns det en meters mellanrum, där får försvarana inte vara, utan det är en sorts frizon för anfallarna, om de behöver det. Efter att ha kommit förbi tredje och sista försvararen avslutar man mot mål. Fortfarande oklart? Bara säg till.
Övning - Ajaxkvadraten
I en kommentar önskade någon att få Ajaxkvadraten förklarad. Så här kommer övningen som på beställning. Om någon kör ytterligare någon variant så kommentera eller mejla gärna, så lägger jag ut det som en komplettering.
1) Lägg ut en kvadrat. Jag brukar ha någonstans mellan 20 och 30 meter mellan konerna.
2) Snett bakom alla koner lägger du en ny kona, ungefär en meter mellan varandra.
Detta blir en usel ritning, men hopas ändå att ni får lite hjälp att se hur det ska se ut?
V V
V V
V V
V V
Övningar:
1) Tänk dig att bollhållaren står nere vid den vänstra, innersta konan. Passar bollen till spelaren i vänstra hörnet "där uppe". Som passar tillbaka. Efter att ha passat tillbaka rundar spelaren den yttersta konan. Får bollen igen, en-två meter framför den innersta konan. Efter mottag passar sedan spelaren vidare till den som står vid det "övre hörnet" på höger sida av ritningen. Samma procedur som innan. Sedan rullar övningen på. Glöm inte att byta håll!
2) Det går också att jobba diagonalt. Tänk er samma procedur som innan. Fast när spelaren får tillbaka bollen slår han den diagonalt istället för tillbaka rakt fram. Sedan rullar det på så. Tänk så här: Först ett rakt pass, sedan ett diagonalt. Ni löser det garanterat när ni väl lagt ut kvadraten.
Detta var svårare att förklara med ord än jag kunnat tänka mig. Är det något oklart så ropa till!
1) Lägg ut en kvadrat. Jag brukar ha någonstans mellan 20 och 30 meter mellan konerna.
2) Snett bakom alla koner lägger du en ny kona, ungefär en meter mellan varandra.
Detta blir en usel ritning, men hopas ändå att ni får lite hjälp att se hur det ska se ut?
V V
V V
V V
V V
Övningar:
1) Tänk dig att bollhållaren står nere vid den vänstra, innersta konan. Passar bollen till spelaren i vänstra hörnet "där uppe". Som passar tillbaka. Efter att ha passat tillbaka rundar spelaren den yttersta konan. Får bollen igen, en-två meter framför den innersta konan. Efter mottag passar sedan spelaren vidare till den som står vid det "övre hörnet" på höger sida av ritningen. Samma procedur som innan. Sedan rullar övningen på. Glöm inte att byta håll!
2) Det går också att jobba diagonalt. Tänk er samma procedur som innan. Fast när spelaren får tillbaka bollen slår han den diagonalt istället för tillbaka rakt fram. Sedan rullar det på så. Tänk så här: Först ett rakt pass, sedan ett diagonalt. Ni löser det garanterat när ni väl lagt ut kvadraten.
Detta var svårare att förklara med ord än jag kunnat tänka mig. Är det något oklart så ropa till!
Reaktioner
Äntligen börjar det hända lite bland kommentarerna här på sidan. Jag försöker sammanfatta det och även ge min synpunkt.
Att ge bestraffning är en svår grej, det håller jag med om. I vårt fall höll vi på i några veckor, sedan var det bättre. Varje enskild spelare sprang inte mer än två tillfällen vardera. Bestraffningen gav viss effekt. Så varför inte?
Bestraffning till barn är inte okej! Dem vi gav bestraffning var 15 år, så de var ungdomar, inte barn. Jag tycker det är en viss skillnad. Vissa 15-åringar spelar ju A-lagsfotboll, så det är en rimlig ålder, anser jag.
Disciplin tillhör fotbollen, i viss grad. Att försöka få bukt med ett problem, i detta fall tider, gör att man måste kunna ta i med hårdhandskarna ibland. Senast i dag hade jag betygssamtal med elever som går på gymnasiet och som har fotboll på schemat. Några av dem sa till mig att jag var för snäll, även om det är inom ramarna av skolans värld, så måste jag ibland skrika i och skälla om det inte är koncenterat. Det var intressant tycker jag, att spelarna/eleverna själva önskade hårdare dag.
Tackar annars för berömmet och fortsätt kommentera!
Att ge bestraffning är en svår grej, det håller jag med om. I vårt fall höll vi på i några veckor, sedan var det bättre. Varje enskild spelare sprang inte mer än två tillfällen vardera. Bestraffningen gav viss effekt. Så varför inte?
Bestraffning till barn är inte okej! Dem vi gav bestraffning var 15 år, så de var ungdomar, inte barn. Jag tycker det är en viss skillnad. Vissa 15-åringar spelar ju A-lagsfotboll, så det är en rimlig ålder, anser jag.
Disciplin tillhör fotbollen, i viss grad. Att försöka få bukt med ett problem, i detta fall tider, gör att man måste kunna ta i med hårdhandskarna ibland. Senast i dag hade jag betygssamtal med elever som går på gymnasiet och som har fotboll på schemat. Några av dem sa till mig att jag var för snäll, även om det är inom ramarna av skolans värld, så måste jag ibland skrika i och skälla om det inte är koncenterat. Det var intressant tycker jag, att spelarna/eleverna själva önskade hårdare dag.
Tackar annars för berömmet och fortsätt kommentera!
Tips - tider
I alla fotbollslag kan det emellanåt vara lite trassligt med tider, att komma igång med träningen vid utsatt tid. Jag tror nog de flesta tränare har upplevt att spelare ramlar in strax efter att träningen börjat. I år i det ungdomslag jag var med i Öster gjorde vi enligt beskrivningen nedan.
Samlas före: Om träningen började exempelvis 17.30, så var det samling 17.15. Då var det inte hela världen om någon kom en-två minuter sent. Fast självklart är målet att komma i tid! Men jag säger ändå om. Under denna kvart kunde man också samla killarna, ge dem dryga tio minuter att tillsammans börja fokusera på träningen, som också garanterat kommer igång vid utsatt tid. Dessutom kunde man delge viktig information, vilket är bra, för då stör det inte själva träningen och efter träningen är de oftast trötta och lyssnar inte. Bara ett litet tips, våga samlas en kvart före.
I ett annat ungdomslag jag har varit med i körde vi bestraffning när det blev kaos med tiderna. Vi gjorde enligt följande.
Bestraffning: För varje minut de var sena fick de springa ett varv runt planen efter träningen. Det funkade ganska bra, blev bättre disciplin med tiderna. Fast vi tränare skulle stått på oss och varit konsekventare under en längre tid. Så det är verkligen ett tips, kör ni något sådant här måste ni vara konsekventa och behandla alla förseningar lika.
Samlas före: Om träningen började exempelvis 17.30, så var det samling 17.15. Då var det inte hela världen om någon kom en-två minuter sent. Fast självklart är målet att komma i tid! Men jag säger ändå om. Under denna kvart kunde man också samla killarna, ge dem dryga tio minuter att tillsammans börja fokusera på träningen, som också garanterat kommer igång vid utsatt tid. Dessutom kunde man delge viktig information, vilket är bra, för då stör det inte själva träningen och efter träningen är de oftast trötta och lyssnar inte. Bara ett litet tips, våga samlas en kvart före.
I ett annat ungdomslag jag har varit med i körde vi bestraffning när det blev kaos med tiderna. Vi gjorde enligt följande.
Bestraffning: För varje minut de var sena fick de springa ett varv runt planen efter träningen. Det funkade ganska bra, blev bättre disciplin med tiderna. Fast vi tränare skulle stått på oss och varit konsekventare under en längre tid. Så det är verkligen ett tips, kör ni något sådant här måste ni vara konsekventa och behandla alla förseningar lika.